ז'אנג שיאוטאו (Zhang Xiaotao) הוא אמן סיני פורץ דרך היוצר אנימציה תלת ממדית המשלבת ציור, צילום, אנימציה, מדיה דיגיטלית ווידאו, ויוצר חיזיון מרהיב ומורכב. ז'אנג השתתף באירועי אמנות בינלאומיים מרכזיים כמו הביאנלה ה-55 בונציה והציג בתערוכות במוזיאונים לאמנות עכשווית בכל רחבי העולם. הוא נולד ב-1970 ולמד אמנות במכון לאמנות של סצ'ואן, שם הוא מכהן כיום כראש המחלקה למדיה חדשה. הוא חי ויוצר בבייג'ין וצ'ונגקין.
ז'אנג הוא אמן בעל אמירה חברתית-פוליטית, המתייחס בעבודותיו לתהליך המודרניזציה המהיר שעובר על סין וגובה מחיר יקר מהפרט. הוא שואב את דימוייו מהעולם המקיף אותו, כמו גם מעולם המשחקים הווירטואלי ומהמסורת הסינית ומדגיש את הפן הרוחני שהוא חלק בלתי נפרד מתרבות זאת.
בעבודותיו הוא מתייחס למסעו של היחיד כהישרדות וחיפוש משמעות בתוך זרם ההשתנות המתמדת של החיים. הוא מצייר עולם המכיל אינספור תהליכי בניה והרס המתרחשים בו זמנית, חלקם נראים לעין וחלקם נסתרים. ז'אנג צולל אל מעמקי הגוף ומתפשט אל אינספור גלקסיות וכך יוצר חוויית צפייה מרתקת של פליאה וגילוי הקושרת בין כל העולמות.
עבודותיו נוגעות בנושאים רגישים כמו רעידת האדמה שהתרחשה בוונצ'ואן (שבסצ'ואן) ב-2008, הרס המנזרים הבודהיסטים בטיבט והפער בתפיסת העולם שבין הורים וילדים.
בתערוכת היחיד שלו במוזיאון וילפריד ישראל שתוצג החל מנובמבר 2014 יוצגו ארבע עבודות וידאו בולטות, שזכו להצלחה במקומות רבים בעולם.
מרשימותיו של האמן ז'אנג שיאוטאו- Zhang Xiaotao
עבודתי תמיד עסקה בסבל ובמאבק הנפשי שלנו אשר נמצא מאחורי הזינוק האגדי של סין אל המודרניזציה. ההתנסות המורכבת הזו שמשולבים בה תקוה והרס היא יחודית לסין.
כל דור מתמודד עם קשיים משלו ואני מקווה להציג איבחון של המחלה המורכבת של תקופתנו. אני מקווה להציג את העובדות באופן אובייקטיבי, לחקור ולנתח את "שורשי המחלה". אני מקווה למצוא איך להשתמש באמצעים אמנותיים לרפא את הסבל של הנשמה שלנו.
סאקיה, 2010-2011
אנימציה 15:06 דקות
ב-2007 נסעתי לטיבט לחודש כדי לחקור את מנזר 'סאקיה', וצילמתי חומר רב לסרט. ב-2008 התחלתי לפתח קונספט ל'סאקיה', לאסוף חומרים, לכתוב את התסריט ולקרוא באופן שיטתי על טיבטולוגיה, ארכיאולוגיה ובודהיזם. ב-2010 הבאתי צווות לצלם בטיבט את הסרט התיעודי וקיבצתי צוות שיתחיל בהפקת סרט האנימציה. סיימתי את 'סאקיה' בין 2010-2011.
החלטתי לעשות פרויקט זה היתה קשורה להשפעה הבודהיסטית על חיי מאז ילדותי.השפעה בילדות היא כמו זרע, אשר גודל יחד איתך ונושא פירות.התרגשתי עד עמקי נשמתי כשביקרתי במערות Dunhuang בפעם הראשונה ב-1993 עד כי נעתקו מילים מפי.אמנות הנוצרת תחת הכוח של אמונה גדולה ורוח היא על זמנית. תמיד היתה לי אובססיה לגילופי אבן סיניים עתיקים, גילוף עץ, קרמיקה וכדומה.תמיד הייתי מאד סקרן לגבי הקשר הזה.לאמנים צריך להיות חיבור בליבם לדת. האמנות היא הדת האישית של האמן. תפקידו של האמן היא ללכת בנתיבו של הנשגב.
הבודהיזם החל בסין בתקופת האן, והביא לשינויים מרחיקי לכת בהיסטוריה הסינית ובהתקדמות התרבותית והחברתית שלה. אני מאד סקרן לגבי ההיסטוריה של הבודהיזם הטיבטי, ומיזוגו בדת ובפוליטיקה בתקופת יואן. אני רוצה לדעת על מצבו של הבודהיזם הטיבטי היום. אני רוצה לחשוף את הסודות ממנזר סאקיה. כל זה נובע מסקרנות.
שלושת אלפי עולמות, 2014
אנימציה 4:50 דקות
"שלושת אלפים עולמות" הוא מונח בודהיסטי, המתייחס לאלפי העולמות הגדולים, הבינונים, והקטנים. בבודהיזם.טיאנטאיזונג ((Tiantaizong,פתגם בודהיסטי סיני אומר: " הלב של רעיון אחד מכיל את מאפייניו של עולם בודהיסטי שלם".
בעבודה זו אני רוצה להתייחס לזמנים וחללים שונים הנפגשים ומשתלבים ועולמות שונים של מיקרוקוסמוס ומאקרו, זמן וחלל, חיים וזיכרון הנמצאים ברבדים שונים. לעתים קרובות איננו יכולים להבחין מתי פגשנו באנשים ובדברים מסוימים. האם זה מתרחש במציאות, בחלום או בזיכרון? האם זה קוד של ה-D.N.A.?
במיתולוגיות ובאגדות שלנו נאמר שיום אחד בגן עדן שווה לשנה בעולם בו אנו חיים. זהו הפרוטוטייפ המיתולוגי של האנימציות שלי. המקרה של המטוס המלזי שנעלם הופך את האנימציות לבעלות משמעות בהקשר הגיאופוליטי. אנשים נפגשים בעולם של מפות הרכבת התחתית,סמלים, כסף ואינטרנט המחולק למסכים. זהו תיאטרון שטוח שבו מופיעים הפועל,אכר, וחייל סוציאליסטי לצד אירוע אלים גיאופוליטי או משחקים. העולם הוירטואלי של האינטרנט מלא במשחקים, קטעי אינפורמציה דימויים וסמלים המתרוצצים לכל כיוון וללא מטרה, מתרבים וגדלים.
הדבורה באנימציות נותנת נקודת מבט על המיקרוקוסמוס. המבנה המאגי של הכוורת המסודר להפליא מקביל לחברה האנושית אך לעולמן של הדבורים יש מבנה חברתי מאורגן שיש בו סדר, טירוף, מעגליות ולידה מחדש, יותר מאשר בעולמם של בני האדם.
לזן יש תפיסה לפיה נוכל לראות את כל העולם מתוך פרח. אנחנו יכולים לתפוס את כל הגילאים ברגע אחד ואת העולם דרך חור המחט.המחקר של הפיסיקה המודרנית הוכיח שהרקמה התאית האנושית, אם נגדיל אותה אלפי פעם, תהיה דומה לפני השטח של הירח. אולי זה קשור לעובדה שהמבנה הפנימי וההיגיון של כל מה שקיים מחובר זה לזה. באמצעות העולם המיקרוקוסמי, סודות נסתרים עשויים להתגלות. האם לכל סוגי הקיום יש נשמה?
חלל וזמן אינם יכולים להיתפס באמצעות היגיון קוי. במקום זה החיים, הזמן והחלל הם תערובת של זיכרון פסיכולוגי והעולם החומרי. הם יוצרים חלל רב מימדי, בו זמני המתפתח מתוך התופעות שבו. "שלושת אלפי העולמות" מתייחסים לבניה ולהרס גם יחד. אנחנו פוגשים זה את זה שוב ושוב במיקרוקוסמוס. אנחנו מתבוננים בנמלה באופן בו אנחנו מתעלמים מאנשים רגילים על פני האדמה. כאשר אנחנו רואים את האדמה והאנשים שעליה ממטוס, יש לנו חויה דומה לזו כשאנחנו מסתכלים על נמלה. האם זהו המעגל האינסופי שלאחר החיים?
על פי התודעה של הביוצנטריזם, אלה הם החיים שיוצרים את היקום ורק התודעה האינדיבידואלית יכולה לאשר את קיום העולם. למעשה המרכז של העולם האמיתי הוא החיים והיצורים, משום שהיקום עצמו אינו מסוגל לייצר חיים. זוהי התודעה האנושית שבה יש לזמן ולחלל תפקיד ושבאמצעותה הופך העולם משמעותי. לא משנה מה אנחנו חושבים על החלוקה של זמן וחלל, זהו עולם של מעגליות ושילוב מחודש. החיים בזמן ובחלל האם זהו עוד תיאטרון של אשליה?
אנחנו נמצאים בנקודת היפוך כמו בקלידוסקופ. העולם מלא באשליות, מסכים על מסכים, דרמה בתוך דרמה, ציור בתוך ציור. נראה שהעולם, בני האדם והדבורים מתקיימים בזמנים וחללים שונים אך מקבילים, חוצים זה את זה ומתחלפים זה בזה כל הזמן. האם משחק חדש עומד להתחיל?
הרפתקאות ליאנג ליאנג, 2013
אנימציה 11:49 דקות
פרויקט האנימציה, ליאנג ליאנג, הושלם תוך 7 חודשים. השתמשתי ברישומים מקוריים של בני כמקור השראה ובסיס לאנימציה. הסרט הוא לא רק מפגש בין עולם הילדים לעולם המבוגרים, אלא גם דיאלוג בין אב לבנו. הילדים הם חלק מחיינו בעבר, אבל גם בעתיד.
אנחנו נמצאים באמצע מרחב הזמן ומתבוננים בעבר ובעתיד. בגיל העמידה, אנחנו מרגישים את המגבלות של עצמנו ואת ענקיותו של העולם. כשאני עומד מול בני, אני תמיד מרגיש בתוכי תחושה של אושר בלתי מוסבר יחד עם חוסר נוחות ואפילו חשש. אנחנו לעיתים קרובות מדברים עם הילדים באופן שאינו מובן להם כלל. לילדים יש את העולם שלהם עם הקודים שלהם ולעיתים הם משמשים כמורים להוריהם.
אני אוהב לדבר עם בני כשאנו יוצאים יחד לטיולים. אנחנו מספרים ספורים, מתאמנים בכתיבה ובטאי-צ'י ומשתפים זה את זה במה שאנו רואים ושומעים. אני מדבר אתו על הקשר בין מושג הזמן והחלל, כפי שבא לידי ביטוי בכתביו של Yu Youren (מחנך, קליגרף, איש רוח ופעיל פוליטי בתקופת הרפובליקה הסינית (1879-1964) שהיה האליל שלי בנעורי, על הקשר בין העבר הרחוק לעתיד ועל ההנאה שבקריאה בעת מסע. באנימציה, אני מנסה לגלות את החפיפה בין חיי היומיום לבין עולם הפנטזיה הקסום כפי שהוא נראה דרך עיני הילדים ולדון ביחסינו לחיים, לזמן ולחלל. בעמדנו מול העתיד הבלתי ידוע, עולם הקסם כפי שהוא נחווה בעיני הילדים מנתב אותנו לדרך חדשה לגלות ולחקור את הסודות הבלתי ידועים.
צלקת, 2009
אנימציה, 11:27 דקות
זו אנימציה של רעידת האדמה* שהתרחשה ב-5.12.2008 בוונצ'ואן בסין (WenChuan) אני מקווה שכאשר אנחנו מתמודדים עם צלקות,אנו זקוקים גם לריפוי חברתי ויש גם ריפוי אינדיבידואלי. בזמן פסטיבל האביב, עמדתי על הר והתבוננתי על העיר Yingxiu, חשבתי שאנו זקוקים לנזירים שיקיימו טקס תפילה. יש צורך בריפוי דתי. ריפוי רוחני חשוב יותר מריפוי פיזי. לסינים אין תחושה חזקה של שייכות לדת. הדתות שלהם מעשיות. לשימוש בכוחות רוחניים כדי לרפא את נשמותיהם יכולה להיות השפעה תרפויטית. כאשר הייתי ב- Beichuan לבקר בביתו של אחד מנפגעי רעידת האדמה, יכולתי להרגיש את העינוי הנפשי, הדרך המייגעת עד להתאוששות.
*רעידת האדמה הזו הייתה אחת מרעידות האדמה החזקות בהיסטוריה האנושית. 7.9 בסולם ריכטר. 5 מליון אנשים נותרו חסרי בית ו-87,150 איש נהרגו.